۱۳۸۹ مهر ۱۷, شنبه

ایران بدون اعدام





بمناسبت روز دهم اکتبر، روز جهانی علیه اعدام می خواستم مطلبی بنویسم ولی بهترین مطلبی که ترجیح دادم بنویسم آمار و مطالبی که بذهنم رسد در مخالفت با حکم اعدام بیان کنم.

بزرگترین آرزوی فعالان حقوق بشر و هر کس که برای جان انسان و برای بشریت حرمت قائل است اینست که زمانی حکم اعدام در ایران و ه و هرجای دیگر جهان لغو شود.

کاهش جرم و جنایت، بر پایی عدالت ، اجرای قوانین اسلامی، کاهش اندوه وایجاد مرهم بر دل خانواده مقتول، اینها پاره ای از توجیهات مقامات جمهوری اسلامی ، برای توجیه حکم اعدام است.


با نگاهی به کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی در 30 سال گذشته و آمار بدست آمده از میزان جرم و جنایت در ایران در سالهای گذشته و ادعاهای حکومت مبنی بر اجرای حکم اعدام و ار تباط مستقیم آن با کاهش جرم وجنایت ما را به این نتیجه می رساند که نه تنها جرم و جنایت در ایران کاهش نیافته است بلکه رشد صعودی داشته و نتیجه این اعدامها بیشتر باعث رواج و ترویج خشونت در جامعه می شود.


137 تن در امسال اعدام شدند که حکم اکثر آنان به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر بوده است. که در این بین استان تهران با 132 اعدام بالاترین حکم در بین استانهای ایران داشته است. که این آمار نسبت به سال گذشته رشدی 10 درصدی داشته است.

در نیمسال نخست سالجاری دست کم 110 مورد حکم اعدام برای شهروندان ایران صادر و تائید کرده که در این بین دو حکم صادره به شیوه سنگسار است.

بعد از کودتای انتخاباتی سال گذشته ، تعداد از شهروندان به بهانه محاربه پای چوبه دار رفتند که در این بین می توان به حکم نا عادلانه فرزاد کمانگر فعال حقوق بشر، فعال محیط زیست، روزنامه نگار و معلم نام برد که درزیر وحشیانه ترین شکنجه ها اعترافات دروغین از او گرفته شد و مظلومانه به دار آویخته شد.

در سال گذشته احکام صادره 29 مورد آن به دلیل فعالیت سیاسی، شرکت در تجمعات اعتراضی بر علیه حکومت به جرم محاربه بوده و شیوه اعدام دو مورد آن بصورت تیر باران بوده است.در این موارد اعدام حکومت بیشتر بوسیله این اعدام ها بدنبال ایجاد رعب و وحشت در بین جوانان بوده است.

در هیچ جای قرآن نمی توان آیه ای دال بر اعدام برای اشخاصی که با سیستم حکومتی مخالف است یافت.

خانواده مقتول تنها با حکم قصاص و اعدام شخص قاتل تنها باعث قتل انسانی دیگر شده و باعث داغدار شدن خانوادهای دیگر می شود و باعث ایجاد تنفر و خشم همراه با خشونت و ایجاد حس انتقام در خانواده و جامعه می شود.

لغو حکم اعدام در ایران نیازمند تلاش و کوشش همه انسانهای آزاده در داخل و خارج کشور است تا با برپایی کمپین های لغو اعدام گامهای بلندی را در جهت این هدف بر داشت.

آمار اعدام در ایران در سال های گذشته:

http://iranhr.net/spip.php?article1617


0 نظرات:

ارسال یک نظر